LJG Twente is er ook voor U.

19 juli 2018 | 7 Av 5778

Derasja Sjabbat haChodesj 2018

Derasja Sjabbat haChodesj 2018

 

Sjabbat haChodesj – tevens Sjabbat Wajikra en Sjabbat Rosj Chodesj 

Sinds we weer terugkeren naar het land en ons land Israel als boeren zijn gaan bebouwen, keren we ook weer terug tot de wetenschap dat we, voordat we het volk van het boek werden, we het volk van het land waren. Onze feestdagen en maanden en seizoenen, onze wetgeving, de literatuur, de rituelen zijn gestoeld op onze landbouw achtergrond, nauw verbonden met de natuur en de mogelijkheden en onmogelijkheden van onze droge omgeving. 

Altijd rond sjabbat hachodesj zitten we in de buurt van het begin van de lente. Over 4 dagen begint die officieel, als ik goed zit. En we lezen: Deze maand zal het rosj chodesj, het hoofd van de maand zijn, de eerste maand van het jaar. En dan leren we over de instellingen van Pesach.

Pesach, het lentefeest bijuitstek, is diep geworteld in de natuurcyclus en markeert het begin van het groeiseizoen. Daarnaast kreeg het de rol van herinnering aan de uittocht uit Egypte, van onderdrukking naar vrijheid, ons begin als volk. 

Het begin van Pesach lag bij de combinatie van twee kanaänitische feesten, die al bestonden in de Jaren voor de uittocht uit Egypte, in de dagen dat de aartsouders in het land tussen de Kanaänieten leefden. Het herdersfeest Chag haPesach, het overschrijdingsfeest van de herders die van de winterweiden weer naar de zomerweiden trokken, met het offer van een lam om de nieuwe cyclus van geboorten te vieren. Dan was er Chag ha-Aviv, het feest van de rijpende gersten-aren (de betekenis van aviv), ook bekend als het landbouwersfeest Chag haMatsot, het matsefeest van de ongegiste broden. Deze twee feesten werden gevierd op verschillende data, waarschijnlijk achter elkaar, zoals het in onze traditie eigenlijk ook achter elkaar valt, tijdens de maand aviv en kwamen samen in het Joodse Pesachfeest dat we kennen uit Sjemot. Het valt sindsdien op de volle maan van de maand niesan. De naam niesan namen we mee uit Babylon, waar het te maken heeft met de opbrengst van de eerste vruchten. 

Doordat ons twaalf maandensysteem elk jaar ongeveer elf dagen tekort komt om gelijke tred te houden met het zonnejaar, en dus met de groei van het gewas, voerden we een extra maand adar in. net voor de nieuwe maansdag van niesan, waar we onze Sjabbat haChodesj van hebben, moest gecontroleerd worden of de aren, de aviv, van de gerst binnen drie weken geoogst konden worden. Zo niet, dan kwam er een extra maand adar bij.  En zo ja – dan kon er vanaf de volle maan van de maand aviv een week lang geoogst worden, de hele week die wij nu als pesachweek kennen.

Afbeeldingsresultaat voor gerst  gerst. Foto: www.nlnatuur.nl 

In andere woorden – wij moeten goed oplopen met de natuur voor onze rituelen. Nadat onze tempel verwoest was en de eerste gerst niet meer naar Jeruzalem gebracht hoefde te worden vervingen de rabbijnen het met het oog herkennen van de nieuwe maan met een wiskundig systeem dat voor eeuwig vast werd gesteld en dat nog steeds werkt. Maar de band met de groei van de gerst is losgelaten. Nu we weer teruggekeerd zijn naar het land en er massaal landbouwproducten produceren is de verbinding met de seizoenen herontdekt. We zijn weer het volk van het land geworden, maar nu met de boeken erbij.

Sjabbat sjalom en een goede voorbereiding voor Pesach gewenst.

Bert Oude Engberink - 17 maart 2018 / 1 niesan 5778 

 

 

Nieuws

Onze Joodse buren, de Synagoge van de Nederlands Israelit Lees meer >>
Information in English Lees meer >>

juli

  • <  
  •   >
z m d w d v z
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31