LJG Twente is er ook voor U.

22 mei 2022 | 21 Iyyar 5782

Derasja voor Sjabbat Sjemini

Derasja voor Sjabbat Sjemini

Het middelpunt van de Thora op gebied van het aantal woorden, wordt gevonden in deze sidra – Sjemini. Dat middelpunt bevindt zich precies tussen de beide woorden דָּרֹשׁ- דָּרַשׁ (darosj – darasj) in Lev. / Wajikra 10:16. We zien het beschreven in de aantekening die erbij staat vermeld, zoals in de Dasberg.

'Toen zocht Mozes zorgvuldig naar de bok van het zonde-offer, maar zie: het was verbrand.' Volgens de Herziene Statenvertaling. Maar het werkwoord darasj is meer dan ‘zorgvuldig zoeken naar.’ Het is tevens onderzoeken, eisen, uitzoeken, bestuderen, uiteenzetten.

Laten wij dat dan ook gaan doen. Wat valt er te leren uit het feit dat het middelpunt van de Thora op deze plek zit, in de uitgebreide uiteenzetting over koosjer en niet koosjer eten. En uitgerekend op die plek tussen twee keer dezelfde woorden. Wie strikt in de leer is zal snel concluderen, dat we worden opgeroepen nauwgezet om te gaan met alles betreffende kasjroet en ermee te leven. Zoals het middelpunt in de Thora op terrein van de verzen te vinden is in de zin: we ahavta et ra-echa kamocha – Heb je naaste lief gelijk jezelf. Doe dat maar. Lev. 19:18

Maar hoe valt dit middelpunt van de Thora te zien als we die leggen op onze kalender. Afgelopen woensdagavond en donderdag stonden we stil bij Jom haSjoa we-haGevoera, Dag van de Vernietiging en van Heldhaftigheid - de herdenking van de slachtoffers van de Sjoa en van hen die hiertegen in opstand kwamen. Zoals tijdens de beroemde Februaristaking, de opstandelingen in het Getto van Warschau, de opstand in het kamp Sobibor; iedereen die heeft getracht levens van Joden en Joods leven te redden in die waanzinnige periode die uiteindelijk onbeschrijfelijk zal blijven. De bijeenkomst in de Hollandse Schouwburg was via livestream te volgen. En komende week is het woensdagavond Jom haZikkaron en donderdag Jom haAtsmaoet. De dag van Israels Onafhankelijkheid met de herdenking van alle slachtoffers de in de loop der decennia vielen omwille van het bereiken en de verdediging van de vrijheid en onafhankelijkheid van de Staat en het Volk Israel, samen met al die burgerslachtoffers in de vele jaren dat terrorisme het land en de regio teistert. Nog in de haftara van de laatste dagen Pesach lazen we het Visioen van Jechezkiel over de vallei met de dorre beenderen – misschien wel beter bekend op zijn Engels als The Valley of the Dry Bones – wie de Jerusalem Post wel eens leest.

De bronafbeelding bekijkenUit the Jerusalem Post, 2013 

In ballingschap in Babel ziet Ezechiël dat de vele dorre beenderen in de vallei des doods weer samen komen, pezen, vlees en huid aannemen en tot leven komen. Is het de herrijzenis uit de dood? Mechajee hametiem, bidden we drie maal dagelijks. Is het de terugkeer uit Babel naar Jeruzalem, de heropbouw in de dagen van Ezra en Nechemja? Of zag Ezechiël een messiaanse eindtijd voor zich, met de inzameling van de ballingen uit alle windstreken van de aarde, terug naar Tsion, naar Jeruzalem, naar Jehoeda en naar het hele land Jisrael? Kiboets galoejot, waar we ook drie maal daags voor bidden. Zag hij het weer tot leven komen van het Jodendom als een dynamisch gebeuren, met heel zijn veelheid aan kleuren, smaken, geuren, geluid en alle tastbare gevoeligheden. Teruggewonnen joods leven, gered uit de verdrukking van de galoet, waar soms goed te leven was en is, maar vaak en meestal slechts een diep dal vol treurnis, ongelijkheid en onderdrukking, van beiderzijds ongewaardeerde compromissen sluiten en aanpassingen doen aan de niet-Joodse, soms vijandige, wereld. Onze kalender met sjabbat en feestdagen, onze voedingsgewoonten, onze gebruiken, onze opvoeding, onze uitbundigheid. Vaak wordt het als exotisch en iets niet-uit-ons-land-afkomstig gezien. En in Israel is het gewoon. Van ons. We debatteren, discussiëren, overtroeven elkaar en zoeken allemaal ons gelijk. We vechten met elkaar: over onze klassiekers: bikini of streimel, ronde of vierkante matzes, herbouwen we de tempel, stellen we de offerdienst weer in, biddende vrouwen bij de kotel, wat kunnen kohaniem, gemengde huwelijken, gioer - uitkomen, wat is koosjer, hoe hoort sjabbat, hoe ver gaat vrije wetenschap, wie is mijn naaste, wel of geen God, noem maar op. Darosj darasj.

Deze week, deze Sjabbat en de dagen er rondomheen zien we het. De dorre beenderen komen weer tot leven. Tussen Jom haSjoa en Jom haAtsmaoet zit slechts een week. Zat in de geschiedenis slechts drie jaar. Maar in het Jodendom praten we over het verschil tussen een bestaan in de marge, wegkwijnen in verlaten oorden en herleven.

Ik wens u Sjabbat sjalom, een goede herdenking op Jom haZikkaron en een chag Jom haAtsmaoet sameach.

Bert Oude Engberink, 10 april 2021 / 28 niesan 5781

Nieuws

Tijdens de Jom hasjoaherdenking 28 april in de snoge sprak Benjamin Schrijver als vertegenwoordiger van de joodse jeugd. Lees hier zijn speech. Lees meer >>
Baroech haba - Welkom bij de Liberaal Joodse Gemeente Twe Lees meer >>

mei

  • <  
  •   >
z m d w d v z
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31